Marketing Tips & Tricks

10 tips voor een succesvolle e-mailcampagne

15/02/2017

E-mail marketing

10 tips voor een succesvolle e-mailcampagne

Een e-mailcampagne voeren lijkt erg gemakkelijk: één mailtje, waarin je de aangeboden producten of diensten voorstelt, rondsturen naar al je klanten. En dan, voetjes op tafel en wachten tot de bestellingen binnenstromen? Spijtig genoeg is het toch net iets moeilijker dan dat. Nu elk bedrijf zijn marketing meer focust op Tweets, likes en status updates, is er misschien weer plaats voor die ‘ouderwetse’ e-mails. Hier zijn 10 tips om ervoor te zorgen dat jouw e-mail niet in de prullenbak belandt.

1. Ken je doelgroep

Elke succesvolle marketingcampagne begint met je doelgroep af te bakenen en te leren kennen. Weten wie je potentiële klanten zijn en wat ze willen is essentieel, je wilt toch niet zomaar in het wilde weg e-mails beginnen versturen?

2. Leg een mailinglijst aan

Nu je weet wie je potentiële klanten zijn, moet je nog aan hun e-mailadres komen. Dit kun je op verschillende manieren doen, zo kun je via een blog of een nieuwsbrief aan mensen vragen om hun e-mailadres achter te laten. Of je kunt op sociale media een wedstrijd organiseren of iets gratis weggeven en mensen via een link naar jouw pagina sturen waar ze hun e-mailadres moeten invullen. Zorg ervoor dat je de mensen in je doelgroep iets geeft wat ze willen of biedt een oplossing voor een veel voorkomend probleem binnen jouw doelgroep.

3. Kies een kort en krachtig onderwerp

Het onderwerp is het eerste wat de lezer ziet als hij of zij naar jouw e-mail kijkt, je moet de aandacht dus onmiddellijk trekken. Is je onderwerp te saai of te langdradig, dan haakt de lezer hier al af. Probeer daarom de nieuwsgierigheid te prikkelen in het onderwerp. Het is een goede strategie om een ‘call to action’ titel te gebruiken, een titel die de lezer vraagt om iets te doen. Zoals: ‘Uw inschrijving gaat vervallen’, ‘Haast je om de laatste plekjes te bemachtigen’ of ‘Klik hier voor uw persoonlijke korting’.

4. Ga de persoonlijke toer op

Een e-mail is als het ware een linkt tussen jou en de potentiële klant, het is een eerste kennismaking. Probeer de lezer het gevoel te geven dat de e-mail persoonlijk op hem of haar gericht is, kom grappig en joviaal uit de hoek zodat de lezer het gevoel heeft een e-mail van een vriend te krijgen. Begin met de lezer aan te spreken met zijn of haar naam, zeg dat deze deals exclusief zijn voor hem of haar of begin met ‘voor u aanbevolen’. Heb je een webshop waarbij klanten hun  aankopen in een winkelwagentje leggen? Denk dan eens aan al die klanten die hun winkelwagentje volproppen en dan de pagina verlaten zonder een aankoop te doen. Stuur hen gerust een mail met de producten die ze zijn ‘vergeten’ kopen of stel gelijkaardige producten voor.

5. Hou de e-mail kort 

Stuur geen ellenlange teksten, die vliegen zo de prullenbak in! Een succesvolle e-mail is niet langer dan één A4’tje. Beschrijf de belangrijkste informatie in de eerste alinea en hou de lezer geïnteresseerd om de rest van de mail te lezen.

6. Pas je e-mail aan voor mobiele lezers

Nu steeds meer mensen gebruik maken van een tablet of smartphone moet je er ook voor zorgen dat je e-mail leesbaar is voor hen. Daarom is het af te raden om teveel foto’s en prentjes te gebruiken, want die worden vaak niet of niet goed weergegeven op mobiele apparaten waardoor je e-mail onleesbaar wordt.

7. Let op de Lay-out

Je wilt natuurlijk dat je e-mail er goed uitziet en past dus een mooie lay-out toe, maar overdrijf niet. E-mails met enkel platte tekst kunnen net opvallen omdat ze anders zijn, omdat ze eruit zien alsof ze van een vriend of vriendin komen. Deze mails mengen zich tussen de privémails en worden dus niet onmiddellijk in de prullenbak gegooid. Of jij net wilt opvallen met een mooie vormgeving of het eerder sober wilt houden, hangt af van jouw product en aanpak.

8. Bijlagen

Bijlagen meesturen met een e-mail is geen goed idee, sommige virus scanners zullen ze automatisch blokkeren en soms worden ze gezien als spam. Het is een beter idee om de link naar je website te delen of een bestand dat de lezer kan downloaden.

9. Timing

Er is al veel gezegd over het perfecte tijdstip om een marketing e-mail te versturen, zo is vrijdag een absolute topdag voor B2C campagnes en is donderdag de beste tijd voor B2B e-mails. Ook dinsdag kent het e-mailverkeer een piek in de marketingwereld en zaterdag is een rustige dag. Je zou natuurlijk ook kunnen redeneren dat je niet in de massa wilt opgaan en dus net je mail versturen op een rustig moment.

10. Maak gebruik van (gratis) online tools

Er zijn ontelbaar veel online tools om je e-mailcampagne in goede banen de leiden. In deze programma’s verzamel je al de e-mailadressen en leg je een mailinglijst aan. Je kunt mails automatisch laten versturen en via de statistieken zie je duidelijk wie de e-mail geopend heeft, wie doorklikt en ook effectief een aankoop doet. Enkele gratis online tools zijn MailChimp, ReachMail, VerticalResponse en FreshMail. AWeber, GetResponse, Litmus, iContact en Constant Contact zijn betalende services die wel een gratis proefperiode aanbieden.